Ramazan'da imsak saatinden sonra su içmek ve yemek yemek orucu bozar mı? Sahurda Ezan Okunurken Su İçilir Mi?

İmsak vakti ezan ile değil, tan yerinin ağarması ile başlar. Bu sebeple ezan okunsun okunmasın imsak vaktinin başlaması ile yeme içmeye son vermek gerekir. Ezanın imsak vaktinden önce okunması, ezanla birlikte oruca başlamayı zorunlu kılmadığı gibi, ezanın geç okunması hâlinde de imsak vaktinin girmesinden sonra yiyip içmek mübah olmaz.

Ramazan'da imsak saatinden sonra su içmek ve yemek yemek orucu bozar mı? Sahurda Ezan Okunurken Su İçilir Mi?

Sözlükte “kendini tutmak, engellemek, el çekmek, geri durmak” anlamlarına gelen imsak, dinî bir kavram olarak, fecr-i sâdıktan, iftar vaktine kadar yemeden, içmeden, cinsel ilişki ve diğer orucu bozan şeylerden uzak durmak, el çekmek demektir. İmsakin zıttı iftardır.

Haberin Devamı

Halk arasında ise “imsak” oruç tutmaya başlanan fecr-i sâdığın oluştuğu vakit anlamında kullanılır. Bu manada imsak, oruca başlama vakti demektir.
Oruca ne zaman başlanıp ne zaman bitirileceği Kur’ân-ı Kerîm’de şu şekilde açıklanmıştır: “(Ramazan gecelerinde) şafağın aydınlığını gecenin karanlığından ayırt edinceye (tan yeri ağarıncaya/fecr-i sâdığa) kadar yiyin, için. Sonra da akşama kadar (yiyip içmeden, cinsel ilişkide bulunmadan) orucu tamamlayın.” (el-Bakara, 2/187).

Takvimlerde gösterilen “imsak”, oruca başlama vaktini ifade eder. İmsak vakti aynı zamanda gecenin sona erdiği, yatsı namazı vaktinin çıkıp sabah namazı vaktinin girdiği andır. Ramazan ayında ezân da imsak vaktinin başlaması ile okunmaktadır. Bu sebeple ezânın başlaması ile yemeyi içmeyi terk etmek gerekir. Ezân başladığı sırada ağızda bulunan lokmanın yutulmasında bir sakınca yoktur.

Haberin Devamı

Oruç kefareti iki kameri ay veya 60 gün, ara vermeksizin oruç tutmaktır. Herhangi bir sebeple kefaret orucuna ara verilir veya eksik tutulursa "yeniden başlayıp" altmış günü kesintisiz tamamlamak lazımdır.

Oruç, imsak vaktinden iftar vaktine kadar, ibadet niyetiyle yeme, içme ve cinsel ilişkiden uzak durmak suretiyle yapılan bir ibadettir. (bk. Bakara, 2/187)

Bu itibarla sahur yemeğine en geç imsak vakti ile son verilmelidir.

Kefaret orucu tutan biri, imsaktan sonra henüz imsak vakti girmedi zannederek orucu bozan bir şey yapsa, âlimlerin büyük çoğunluğuna göre orucu bozulur, o güne kadar tuttuğu oruçlar nafile ibadet olarak kabul edilir ve başlanılan kefaret orucu peş peşe olma özelliğini kaybettiğinden kefaret orucuna yeniden başlanır.

Fakat bazı âlimlerin görüşüne göre imsak vakti girmedi zannedilerek yenilmesi veya içilmesi halinde oruç bozulmaz. (bk. İbn Kudame, Muğnî, 3/147)

Buna göre kefaret orucu tutarken imsak vakti girmediği hâlde girdi zannederek orucunu bozan kişi, bu son görüşle amel edebilir. Bu görüşle amel etmesi hâlinde yeni baştan kefaret orucu tutması gerekmez.

YORUM YAZ